Explainsalot bestaat uit het creatieve conceptontwikkelaarsduo Bob Versteeg en Edwin van der Schoot. Een samenwerking die 15 jaar geleden begon met het starten van online projecten en digitale experimenten.
Na de minor-studies Immersive Storytelling en Datavisualisatie bleven ze geïnteresseerd in verhalen en het visualiseren van data en kennis. Gefascineerd door wat mensen drijft om ergens wel of niet te klikken in de online wereld en het zoeken naar nieuwe manieren om boodschappen over te brengen startten ze enkele experimentele concepten, waaronder hun online magazine TrackAndHack en het individuele experiment QuantifiedJan. Voor laatstgenoemde ontvingen Bob en Edwin in 2013 de SpinAwards Publieksprijs en kreeg het project landelijke aandacht op televisie bij NPO2.
Die eerste kleine succesjes gaven een kick. Explainsalot (voorheen Brainmoves) was de logische volgende stap. Vanaf 2013 startten Bob en Edwin enkele intiatieven/labels waarbij ze zich met hetzelfde enthousiasme inzetten om klanten online zichtbaar(der) te maken, met een focus op uitleg- en whiteboard animaties.
Ondertussen hebben ze gewerkt voor grote en kleine bedrijven binnen diverse sectoren. Hun werk is o.a. terug te zien bij de EO, NPO, Erasmus Universiteit, ING, Rabobank, ProRail, Heijmans, Ministerie van Volksgezondheid en diverse gemeentes, scholen en ziekenhuizen.